Aktualności
Czwartek, 12 lutego 2015 23:39
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 - spotkanie w krakowskim CPR
11 lutego obchodzony był Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. - Z tej okazji zorganizowaliśmy w Centrum Powiadamiania Ratunkowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego „lekcję alarmową” dla dzieci. Nasi mali goście zaskoczyli nas nie tylko swą wiedzą o tym, jak zachować się w razie zagrożenia życia, ale także miłymi prezentami, które wręczyli operatorom numeru 112 - komentuje Monika Frenkiel.
- Mieliśmy przyjemność gościć pierwszo- i drugoklasistów z kilku krakowskich szkół. Jak się okazuje, kilkulatkowie doskonale wiedzą, że numer 112 nie służy do zabawy i można z niego korzystać tylko wtedy, gdy dzieje się coś złego. Dzieci potrafiły też określić, jakie dane trzeba podać operatorowi numeru 112, aby ułatwić mu wysłanie na miejsce zdarzenia właściwych służb ratunkowych. Staraliśmy się uzmysłowić maluchom, że niejednokrotnie to od ich zachowania w takiej sytuacji zależy uratowanie czyjegoś życia i zdrowia - dodaje rzecznik prasowa Wojewody.Mali goście poznali też pracę operatorów numeru 112. Mogli obejrzeć sprzęt, którym posługują się pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Zobaczyli jak przebiega przyjmowanie zgłoszenia. Kilku uczniów odważyło się wcielić w role poszkodowanego, który dzwoni pod numer 112 oraz operatora odbierającego telefon. W ten sposób dzieci same przekonały się, że operator numeru 112 musi wiedzieć, kto dzwoni, co dokładnie się wydarzyło i gdzie miał miejsce wypadek – tylko wtedy może szybko i skutecznie pomóc poszkodowanemu.
Obsługą numeru 112 zajmują się centra powiadamiania ratunkowego. W Polsce jest ich 17. Jako pierwsze w 2009 roku powstało Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie.
Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przyjmuje zgłoszenia z całego województwa małopolskiego. To 20 w pełni wyposażonych stanowisk operatorskich. W CPR-ze zatrudnionych jest 65 operatorów. W czasie jednej zmiany na stanowiskach telefony odbiera 12 pracowników. CPR w Krakowie ma też zapasową lokalizację w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym.
- Średnio miesięcznie dzwoniono do nas ok. 130 tys. razy, z czego ok. 83 tys. wymagało obsługi ze strony operatora. Blisko 20 tys. telefonów zostało przekazanych do właściwych służb. Około 60 tys. połączeń to tzw. zgłoszenia fałszywe. W ciągu doby obsługujemy ok. 2 700 zgłoszeń. Oczekiwanie na odebranie połączenia przez operatora wynosi przeciętnie ok. 10 sekund. Na jednego operatora przypada w ciągu dnia ok. 140 zgłoszeń, w ciągu nocy jest ich ok. 70. Obsługa jednego zgłoszenia zajmuje naszym operatorom przeciętnie 40 sekund w ciągu dnia, w ciągu nocy – ok. 60 sekund - podsumowują pracownicy Centrum.
Liczba zgłoszeń rośnie w dniach piątek – sobota i spada w poniedziałek. Niedziele i dni świąteczne należą do najspokojniejszych pod względem liczby obsłużonych zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń jest od godz. 7 do 23, nocą ich liczba spada. Jednak w ostatnią noc sylwestrową liczba zgłoszeń wzrosła o ok. 100%.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie jest jedynym w Polsce, które dyspozytorom pogotowia ratunkowego przekazuje automatycznie informacje pozyskane od dzwoniącego tj. dane teleadresowe, kategorię i opis zdarzenia. Mechanizm ten znacznie usprawnia udzielanie pomocy, gdyż dyspozytor medyczny pyta już tylko o stan zdrowia, a nie o adres czy miejsce zdarzenia.
opr. s/
źródło: Biuro prasowe UMWM
komentarze