Aktualności
Poniedziałek, 4 września 2023 11:00
Pierwszy kurs nowej linii autobusowej
Zgodnie z rozkładem jazdy wystartował pierwszy kurs nowo otwartej linii na trasie Andrychów – Inwałd – Wadowice. Wśród pierwszych pasażerów, którzy dosiedli na dworcu autobusowym w Andrychowie, byli wojewoda małopolski Łukasz Kmita, burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński oraz zastępca burmistrza Andrychowa Wojciech Polak.
Łączyć, ułatwiać, rozwijać, czyli tak działa Fundusz Autobusowy- Uruchomienie tej linii było możliwe dzięki dofinansowaniu w wysokości prawie 250 tys. zł z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To linia symboliczna – łącząca dwie gminy i szereg miejscowości po drodze. Będzie mieć 19 kursów w dni powszednie oraz 9 w soboty. Przystanki na trasie oddają ideę, która przyświecała uruchomieniu Funduszu Autobusowego. Zwróćmy uwagę tylko na wybrane nazwy: dworzec autobusowy w Andrychowie – Inwałd „Kościół” – Inwałd „Sklep” – Chocznia „PKP” – Wadowice plac Kościuszki – dworzec autobusowy w Wadowicach. Fundusz Autobusowy to realne narzędzie pomagające mieszkańcom w ich codziennych sprawach, jak dostanie się do sąsiedniego miasta czy do sklepu. To także namacalna inwestycja w rozwój regionu – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
Kursy do Wadowic będą realizowane do przystanku "Wadowice - dworzec tymczasowy".
Rządowe wsparcie pozwala na powstawanie nowych lub reaktywację starych tras komunikacyjnych. Jest to szczególnie istotne dla mniejszych miejscowości.
– Dodatkowe środki umożliwiły przeprowadzenie już trzeciego w tym roku naboru do Funduszu Autobusowego. To w ramach tego dodatkowego naboru ruszyła linia Andrychów – Wadowice. Planowana w 2023 roku liczba nowych linii komunikacyjnych to w całej Małopolsce 301, a planowana kwota dopłaty sięga 56 mln zł. Zainteresowanie samorządów było rekordowe. Wspólnie mówimy „nie” wykluczeniu komunikacyjnemu – mówi wojewoda Łukasz Kmita.
W ramach trzech naborów w roku 2023 przewidujemy zawarcie umów łącznie z prawie 90 organizatorami, którzy otrzymają dopłaty. Długość linii komunikacyjnych, które zostaną udostępnione mieszkańcom, to łącznie ponad 8,6 tys. km.
III nabór przyniósł małopolskim samorządom łącznie prawie 900 tys. zł, a przyznane dofinansowanie mieściło się w przedziale od ok. 30 tys. zł (gminy Kalwaria Zebrzydowska i Czorsztyn) do ok. 250 tys. zł (gmina Andrychów).
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych – dotychczasowy bilans
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) został ustanowiony w 2019 r. jako instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA samorządy otrzymują wsparcie w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dzięki Funduszowi powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim mniejszych miejscowości mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia czy instytucji kultury.
– Zainteresowanie samorządów dopłatami z Funduszu rośnie z roku na rok. W 2019 roku wsparcie kwotą ok. 810 tys. zł umożliwiło (w ramach 17 zawartych umów o dopłatę) przywrócenie lub utworzenie 40 linii autobusowych. W 2020 roku dopłatą na łączną kwotę ponad 9,7 mln zł objętych zostało 105 linii (w ramach 33 zawartych umów o dopłatę). W 2021 roku zadania objęte dofinansowaniem realizowali organizatorzy w ramach 41 zawartych umów, a objęły one 167 linii autobusowych, zaś łączna kwota dopłaty przekroczyła 24,3 mln zł. W 2022 roku zawarte zostały 72 umowy z organizatorami transportu zbiorowego na łączną kwotę ponad 37,4 mln zł, a umowami objętych było 245 linii autobusowych. W 2023 roku w ramach 89 umów o dopłatę, na łączną kwotę prawie 56 mln zł, dofinansowanie objęło 301 linii. Co roku zatem to zainteresowanie jest coraz większe, a Fundusz autobusowy cieszy się rosnącym zaufaniem samorządów. Łącznie w latach 2019–2023 na dofinansowanie w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w województwie małopolskim przeznaczyliśmy ponad 127 mln zł – podsumowuje wojewoda Kmita.
źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
komentarze