Aktualności
Środa, 8 stycznia 2014 12:32
Świnna Poręba: pierwszy z trzech mostów - gotowy (zdjęcia)
Zakończyła się budowa mostu kolejowego w Dąbrówce w powiecie wadowickim. 234-metrowy obiekt powstał w ramach przekładania linii kolejowej przy zbiorniku wodnym Świnna Poręba.
Wybudowała go Skanska na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Jednak zanim nowym mostem pojedziemy do Zakopanego, muszą zostać ukończone pozostałe prace związane z inwestycją. Wybudowany w Dąbrówce most jest częścią projektu przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinków Stryszów-Sucha Beskidzka. Budowa nowej trasy kolejowej jest konieczna, ponieważ część obecnych torów znajdzie się pod wodą po zalaniu zbiornika Świnna Poręba.
Na nowej trasie kolejowej powstają dwa mosty kolejowe. Pierwszy z nich, zlokalizowany w Dąbrówce, jest już gotowy. Przeprawa przez Stryszówkę ma 4 przęsła, długość 234 m i wysokość 27. – Prace konstrukcyjne na obiekcie są już w całości zakończone – mówi Jacek Kapałka, Kierownik budowy, Skanska. – Zostało nam do wykonania już tylko malowanie obiektu i drobne prace wykończeniowe, z czym poczekamy do wiosny.
Większy, prawie 400-metrowy most na zlecenie RZGW w Krakowie Skanska buduje w Zembrzycach k. Suchej Beskidzkiej. Będzie to 7-przęsłowy most o konstrukcji łukowej, usytuowany na podporach o wysokości 24 m. – Most powstaje nad rzeką Skawą – tłumaczy Jacek Kapałka. – Gotowe są już 4 z 7 przęseł, kończymy też budowę piątego przęsła, zostaną nam więc jeszcze dwa do wykonania. Most ten będzie największym tego typu obiektem w Małopolsce.
Po zakończeniu budowy tym 400-metrowym mostem na trasie Kraków-Zakopane pasażerowie kolei przejadą nad lustrem wody zbiornika Świnna Poręba.
Poza dwoma mostami kolejowym, przy zbiorniku Świnna Poręba Skanska buduje jeszcze trzeci most – drogowy. Przebiegnie po nim nowa droga Stryszów-Zembrzyce. Most drogowy powstaje w Dąbrówce tuż obok mostu kolejowego. – Budowę obiektu drogowego rozpoczęliśmy we wrześniu – mówi Jacek Kapałka. – W tej chwili powstają podpory mostu, a zimą zaczniemy stawiać rusztowanie, które będzie nam służyć do budowy konstrukcji.
Most drogowy w Dąbrówce i kolejowy w Zembrzycach będą gotowe w grudniu 2014 roku.
Ze względu na to, że po napełnieniu zbiornika Świnna Poręba, część trasy kolejowej Kraków-Zakopane będzie zalana, przełożenia wymaga ponad 8,5 km linii kolejowej na trasie Stryszów-Sucha Beskidzka. - Z tego wykonaliśmy już około 6 km nawierzchni kolejowej, złożonej z torów, podkładów i tłucznia – mówi Marek Niziołek, Kierownik budowy, Skanska. – Jeszcze w tym roku ułożymy tory na gotowym już moście w Dąbrówce.
Znacznie zaawansowane są też prace związane z budową m.in. sieci teletechnicznej, systemu sterowania ruchem kolejowym, układaniem kabli – Skanska wykonała już ok. 80% tego zakresu robót. – Montujemy już też słupy trakcyjne – dodaje Marek Niziołek.
Zakończenie prac nad przełożeniem linii kolejowej na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka planowane jest na grudzień przyszłego roku.
Pracom związanym z przełożeniem linii kolejowej towarzyszy także budowa nowej drogi ze Stryszowa do Zembrzyc – realizowana również przez Skanska na zlecenie RZGW w Krakowie. Będzie miała długość 5,4 km i jezdnię szerokości 6 m. Droga zostanie wyposażona w chodnik o szerokości 2 m, pobocze o szerokości 1,25 m, oświetlenie oraz kanalizację deszczową. Budowa drogi została podzielona na dwa odcinki: w gminie Zembrzyce powstanie 2,24 km, a w gminie Stryszów 3,17 km drogi.
- W gminie Zembrzyce na ponad dwóch kilometrach ułożyliśmy już nawierzchnię bitumiczną – mówi Krzysztof Kołodziej, Kierownik robót drogowych, Skanska. – Brakuje jeszcze ostatniej, ścieralnej warstwy nawierzchni, którą planujemy ułożyć latem przyszłego roku.
Na zembrzyckim odcinku drogi gotowy jest już też chodnik i większość oświetlenia. Z kolei na stryszowskim odcinku Skanska wybudowała już nawierzchnię bitumiczną na odcinku 2,4 km i kilometr chodnika.
opr.s/ zdj. Robert Jaskot
źródło: mat. prasowy Skanska S.A.
galeria zdjęć
komentarze