Aktualności
Wtorek, 3 sierpnia 2021 12:34
Zwycięstwo mistrza – Rokita i Ślęczka triumfatorami Valvoline Rajdu Małopolskiego
Po pasjonującej walce, która trwała do ostatnich metrów finałowego odcinka specjalnego, Michał Rokita i Rafał Ślęczka wygrali Valvoline Rajd Małopolski – drugą rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska 2021.
Życiowy wynik wywalczył Szymon Kalczyński, pilotowany przez Sławomira Kołodzieja. Kierowca Hondy Civic zajął drugie miejsce i po raz pierwszy stanął na podium rundy mistrzostw Śląska. Powody do zadowolenia mają także Maciej Hawro i Wojciech Kolaczek, którzy prowadzili w rajdzie, ale ostatecznie zajęli trzecie miejsce, a zdobyte punkty dały im pozycję liderów punktacji cyklu.Valvoline Rajd Małopolski, rozgrywany na asfaltowych odcinkach specjalnych w Beskidzie Makowskim, w imponującym stylu zadebiutował w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Inauguracyjna edycja zawodów była rajdem z prawdziwego zdarzenia. Rozpoczęła się w piątek, 30 lipca od widowiskowego, wieczornego prologu w Makowie Podhalańskim, który przyciągnął mnóstwo spragnionych sportowych emocji kibiców. Z kolei w sobotę, blisko setka rajdowych załóg, przekonała się jak wymagające są odcinki specjalne wytyczone na asfaltowych drogach na południe od Suchej Beskidzkiej. Poziom trudności podniosła – jak to w górach – pogoda. Zawodnicy rozpoczęli rywalizację na mokrym asfalcie, który w ciągu dnia wysuszyło słońce, pozostawiając jednak zdradliwe, często zabłocone pułapki w zacienionych miejscach.
W tych warunkach zawodnicy musieli się wykazać nie tylko odpowiednim kunsztem i tempem, ale także pokorą oraz trafnym doborem opon. Najlepiej z tymi zadaniami poradził sobie urzędujący mistrz Śląska – Michał Rokita (Renault Clio), którego w drodze do zwycięstwa pilotował Rafał Ślęczka. Ten duet najszybciej pokonał łączny dystans siedmiu odcinków specjalnych, wygrywając dwa z nich.
Zwycięstwo nie przyszło jednak łatwo. Rokita i Ślęczka musieli się mocno napracować, ponieważ przez cały rajd rywalizacja w ścisłej czołówce była bardzo zacięta. Wystarczy powiedzieć, że w trakcie zawodów aż czterech kierowców zmieniało się na pozycji lidera, a różnice w klasyfikacji generalnej i na poszczególnych odcinkach były minimalne.
4,2 sekundy za Rokitą i Ślęczką rajd ukończyli Szymon Kalczyński i Sławomir Kołodziej w Hondzie Civic. Dla Kalczyńskiego to najlepszy dotychczasowy rezultat w rundzie mistrzostw Śląska. Oprócz 17 punktów za drugie miejsce, ten duet sięgnął także po dodatkowe 5 za najlepszy czas na finałowym, dodatkowo punktowanym oesie rajdu. Oprócz tego Kalczyński z Kołodziejem zapisali na swoje konto triumf w klasie 2.
Maciej Hawro i Wojciech Kolaczek (Honda Civic) po OS 4 widnieli na pierwszym miejscu w klasyfikacji rajdu, ale po kolejnej próbie spadli na pozycję numer trzy, na której ostatecznie ukończyli zawody. Od zwycięzców dzieliło ich 11 sekund. Z Suchej Beskidzkiej Hawro i Kolaczek wywożą łącznie 18 punktów – 15 za trzecie miejsce w generalce i 3 za trzeci czas na Power Stage. Tym sposobem wspomniany duet awansował na pozycję liderów tabeli mistrzostw Śląska. Na drugą pozycję wskoczyli Rokita i Ślęczka. Awans zanotowali także Watras i Kluczewski. Czwarta załoga Valvoline Rajdu Małopolskiego po drugiej rundzie mistrzostw Śląska plasuje się na trzecim miejscu w punktacji.
W klasyfikacji Pucharu Peugeota i Citroena z przewagą 9,8 s zwyciężyli Krzysztof Sadlok i Tomasz Sadlok w Citroenie Saxo VTS. Na podium zameldowały się także załogi Mateusz Kokoszka/Łukasz Szwed (Peugeot 206 XS, +9,8 s) oraz Jan Listewnik/Marcin Pasek (Peugeot 106 S16, +18,2 s).
W kategorii RallyN1 równych sobie nie mieli Kamil Kawalec i Sebastian Krzyżowski (Renault Clio RS). Na kolejnych pozycjach uplasowali się Olaf Jeziorski i Patryk Kurczobiński (Renault Clio RS, +1:32,6 s) oraz Sebastian Bojdoł i Andrzej Mrowczyk (Renault Clio RS, +3:52,6 s). Z kolei w klasie RallyN2 samotnie do mety Valvoline Rajdu Małopolskiego dotarli Łukasz Godula i Piotr Bywalec (Peugeot 208), którzy jednocześnie zajęli 16. miejsce w generalce zawodów.
W rundach mistrzostw Śląska rywalizacja toczy się także w klasach, których wyniki nie są zaliczane do klasyfikacji generalnej cyklu, czyli Open1, Open2 oraz Classic (samochody historyczne). W pierwszej z wymienionych kategorii puchar za zwycięstwo odebrali Waldemar Janecki i Piotr Krzystanek, którzy w BMW 318is pokonali Artura Równiatkę i Dyembę (Mistubishi Lancer, +18,5 s) oraz Jerzego Sudera z Beatą Biliniewicz (Ford Fiesta Proto, +28,7 s).
Najlepszy wynik wśród załóg zgłoszonych w klasie Open2 wywalczyli Rafał Pochłopień i Bartłomiej Wątroba. Załoga Peugeota 208 RS wygrała 6 z 7 oesów w klasie i pewnie zwyciężyła. Na drugim miejscu – Balbina Gryczyńska i Łukasz Gwiazda (Ford Fiesta Rally4, +37,6 s). Na najniższy stopień podium zapracowała załoga Pan Jarek/Patryk Olejniczak, która zaprezentowała kibicom zjawiskowego Citroena C2 Super 1600 (+37,9 s).
W gronie załóg w rajdówkach sprzed lat (klasa Classic) sukcesem zakończyła się pogoń Grzegorza Olchawskiego i Jakuba Wróbla. Jadący Audi Quattro załoga na finałowym oesie przeskoczyła czeski duet Karel Hock/Lukas Novak (Skoda 130 RS, +1,4 s). Puchar za trzecie miejsce w tej klasie trafił do Michała Szerli i Pawła Dańca w BMW 318is (+40,5 s).
Valvoline Rajd Małopolski – nieoficjalna klasyfikacja końcowa RSMŚl:
Michał Rokita/Rafał Ślęczka (Renault Clio) 17:13,8 s
Szymon Kalczyński/Sławomir Kołodziej (Honda Civic) +4,2 s
Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek (Honda Civic) +11 s
Maciej Watras/Kamil Kluczewski (Renault Clio Sport) +22,0 s
Konrad Dukat/Mieczysław Kalczyński (Renault Clio Sport) +26,8 s
Dariusz Badura/Janusz Wołek (Honda Civic) +30,4 s
Grzegorz Ciombor/Maciej Miklaszewski (Honda Civic) 47,5 s
Łukasz Mrozek/Paweł Piczak (Renault Clio) +49,4 s.
Adrian Jurasz/Tomasz Tkacz (Renault Clio) +53,4 s
Krzysztof Stańdo/Dariusz Gurdziołek (Renault Clio) +56,1 s
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja Power Stage (OS 7 – Sucha Beskidzka – 3 km):
Szymon Kalczyński/Sławomir Kołodziej (Honda Civic) 2:30,6 s (5 pkt)
Michał Rokita/Rafał Ślęczka (Renault Clio) +0,4 s (4 pkt)
Maciej Hawro/Wojciech Kolaczek (Honda Civic) +1,3 s (3 pkt)
Maciej Watras/Kamil Kluczewski (Renault Clio Sport) +1,6 s (2 pkt)
Dariusz Badura/Janusz Wołek (Honda Civic) +2,2 s (1 pkt)
Punktacja mistrzostw Śląska po Valvoline Rajdzie Małopolskim:
Hawro/Kolaczek 34 pkt
Rokita/Ślęczka 24 pkt
Watras/Kluczewski 24 pkt
Piotrowski/Mroszczyk 23 pkt
Kalczyński/Kołodziej 22 pkt
Stańdo/Gurdziołek 21 pkt
Ciombor/Miklaszewski 18 pkt
Świder/Borycki 17 pkt
Dukat/Kalczyński 10 pkt
Badura/Wołek 9 pkt
Mendrek i Tolasz najszybsi w ramach Super KJS
Jadący Hondą Civic duet Przemysław Mendrek/Bartosz Tolasz najszybciej pokonał trasę Super KJS zorganizowanego w ramach Valvoline Rajdu Małopolskiego, jako rundy Rajdowego Samochodowego Pucharu Śląska. Na drugim miejscu tabeli z czasami widnieje załoga Tomasz Kobylański/Adam Klimasara (Opel Kadett, +28,5 s), a na trzecim – Kacper Sikora/Tomasz Sikora (Renault Clio RS, +44,5 s).
W klasie 1 triumfowali Rafał Marzec i Marcin Nawarol (Honda Civic). Zaledwie 2,5 s za nimi finiszowali Jakub Niemiec i Mateusz Bodniak, jadący Fiatem Seicento. 9,8 sekundy do zwycięzców klasy stracili Sebastian Hus i Piotr Jędrysek (Honda Civic), którzy wywalczyli puchary za trzecią lokatę.
Nie mniej zacięta rywalizacja toczyła się w ramach klasy 2. W tym wypadku o losach wygranej zdecydowały 3 sekundy. O tyle szybciej dystans odcinków specjalnych pokonali Tomasz i Dominik Jasińscy w Hondzie Civic, pokonując Jakuba i Aleksandra Baranów, którzy w Valvoline Rajdzie Małopolskim wystartowali Citroenem Saxo. Podium klasy 2 uzupełnił duet Romuald Stasik/Grzegorz Pękala (Citroen C2, +16,1 s).
Z kolei w klasie Cento, przeznaczonej – jak nazwa wskazuje – dla załóg w Fiatach Seicento i Cinquecento, puchar za zwycięstwo odebrali Tomasz Zabawczuk i Janusz Wilk (Fiat Seicento). Na pozycji numer dwa finiszowali Andrzej z Magdaleną Michałek (Fiat Seicento, +6 s). Miejsce na podium, a konkretnie na trzecim stopniu, wywalczyli też Patryk Szalcha i Albert Florkiewicz (Fiat Seicento, +36,9 s).
W Super KJS rywalizowali także zawodnicy zgłoszeni w klasie Gość. Daniel i Bartłomiej Rosiek w Oplu Astra zdołali wypracować 22,2 s przewagi nad rywalami i sięgnęli po zwycięstwo. Krzysztof Marcok i Jacek Kawczyk zameldowali się na drugim miejscu (Honda Civic, +22,2 s), a trzecia lokata padła łupem Marcina i Karola Śladowskich (Citroen Saxo, +44,9 s).
Valvoline Rajd Małopolski był drugą rundą Rajdowego Samochodowego Pucharu Śląska, czyli cyklu zawodów rozgrywanych w randze Super KJS. Są to profesjonalnie zabezpieczone imprezy, podczas których mniej doświadczeni rajdowcy mogą rywalizować i szlifować swoje umiejętności na wyłączonych z ruchu odcinkach specjalnych.
Sponsorem tytularnym rajdu jest firma Valvoline. Patronat nad rajdem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Starosta Suski Józef Bałos, Burmistrz Makowa Podhalańskiego Paweł Sala, Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka Stanisław Lichosyt i Wójt Gminy Zawoja Marcin Pająk. Partnerami zawodów są: VD, Województwo Małopolskie, Powiat Suski, Electris, Auto-Classic, Pochłopień, Akces, Firma Budowlana Lichosyt, Blachdom Plus, Drewmax, Lurka, Litdrew.pl, Auto-serwis Jancarz, Centrum Kultury i Filmu w Suchej Beskidzkiej, BSG Parts, Honda Kolaczek, Auto Lux, Akces Plast, Mosur Warsztat, HyperNET Kopalnia Kamienia Osielec S.A., Niwa Osielec, Gummi Serwis, Kolor Plus Studio oraz Sużyw. Patronat medialny objęły redakcje: Motowizja, Motorsport.com, Rallypl.com, Rally and Race, inMotorsport.tv, Radiostrada, Moto Radio, Kronika Beskidzka, Sucha24.pl, PowiatSuski24.pl, malopolskaonline.pl oraz suskiDlaWas.info.
Organizatorem Valvoline Rajdu Małopolski jest Automobilklub Śląski, a promotorem firma GB Promotion.
Więcej informacji na www.rajdmalopolski.pl
mat. prasowe, zdj. Wojciech Anusiewicz
galeria zdjęć
komentarze